Desenvolvimento Profissional dos Professores de Ciências: em defesa de uma visão sistémica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v17i29.31538

Keywords:

Professional Development;, Teachers;, Sciences

Abstract

ABSTRACT:

One of the problems in the study of the Professional Development of Science Teachers (PDST) is its scattered character, making it difficult a strategic vision and definition of priorities. The study aims to reflect critically on the PDST in a cross-analysis involving the triangle research/training/teacher reflection. The analysis is organized around three interconnected questions: In what ways can research support the PDST? How to promote a systemic vision of science teacher education? What problems is it desirable to prioritize to support the critical reflection of science teachers, and how? The study is aimed at science teachers (non-higher education) and teacher trainers in order to stimulate debate and suggest possible improvements. The methodological approach followed a qualitative research perspective of an interpretive nature and the analysis process used documentary analysis techniques from several sources. A rational and implications of different configurations of the research is elaborated, the role of different training contexts and devices with systemic potential is clarified and also strategies to support the teacher's reflection on critical thinking and interdisciplinarity are presented.

KEYWORDS: Professional Development; Teachers; Sciences

 

References

REFERÊNCIAS

ABREU, M. Competências e funções de educadores e professores no contexto da sociedade do conhecimento e da inovação. In: As bases da Educação. Lisboa: Conselho Nacional da Educação,2004, p. 281- 291.

ASSOCIATION FOR TEACHER EDUCATION in EUROPE (ATTE). Proceedings of the ATTE conference: To be or not to be a great educator 2022. Riga: University of Latvia Press, 2023.

AUTOR, 2022a

AUTOR, 2022b

BALL, S. Education Reform: a critical analysis and post-structural approach. Buckingham: Open University Press, 1994.

BASTOS, F. Estratégias de colaboração universidade-escolas: um estudo sobre a formação continuada de professores da educação infantil na área das ciências. In: BASTOS, F. e NARDI, R. (Org.). Formação de Professores e Práticas Pedagógicas no Ensino das Ciências: contribuições da pesquisa na área. SP. Escrituras, p. 259-281, 2008.

BRAUND, M.; REISS, M. (2019). The ‘Great Divide’: How the Arts Contribute to Science and Science Education. Canadian Journal of Science Mathematics and Technology Education, v.19, n. 6, p. 219-236, 2019. DOI: 10.1007/s42330-019-00057-7.

BRITISH EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION (BERA). The role of research in teacher education: reviewing the evidence. London: BERA, 2014.

BROWN, P.; FRIEDEICHSEN, P.; ABELL, S. The development of secondary prospective biology teachers PCK. Journal of Science Teacher Education, v. 24, n.1, p. 133-155, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s/10972- 012-9312-1. Acesso em 20.06.2023.

BROWN, C.; ION, G. Research informed educational practice: how to help educators engage with research for the common good. Revista de Educación, n. 397, July-September, p.227-246, 2022. https: //doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2022-397-546. Acesso em 19.07.2023.

COUTO, M. O Universo num grão de areia. Lisboa: Caminho, 2019.

ERAUT, M. Developing Professional Knowledge and Competence. London: Falmer Press, 1994.

FAVRETO, E. K; SILVA, J. A. Complexidade e interdisciplinaridade na formação de professores de ciências no século XXI. In: Uma jornada na pesquisa interdisciplinar a partir da relação entre Arte e Ciência. Texto e Contexto, p.19-30, 2023.

FAZENDA, I. (Org.). O que é a interdisciplinaridade. São Paulo: Cortez, 2008.

FELDMAN- MAGGOR, Y.; TUVI-ARAD, I; BLONDER, R. Development and evaluation of an on-line course for the professional development of chemistry teachers. International Journal of Science Education, v. 44, n. 16, p. 2465-2484, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1080/09500693.2022.2128930. Acesso em 15.10.2022.

FELICIANO J. El cine y la actividad investigativa: una propuesta alternativa para la enseñanza de la cinética química en la educación básica. Revista Triângulo, v. 16, n.1. p. 253-278, 2023. Disponível em: DOI: 10.18554/rt.v16i1.6200.

GARCÍA-CARMONA, A. STEAM, una nueva distracción para la ensenanza de la ciencia? Ápice. Revista de Educación Científica, v.4, n. 2, p. 35-50, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.17979/ arec.2020.4.2.6533. Acesso em 14.07.2023.

GOMES, L; BOLZE, S.; BUENO, R.; CREPALDI, M. As origens do pensamento sistémico. Pensando Famílias, v. 18, n. 2, 2014.

GUSKEY, T. Professional Developmentt and teacher change. Teachers and Teaching, v. 8, n. 3, p. 381- 391, 2002. Disponível em: https://doi.org/10.1080/135406 0002100000512. Acesso em 20.07.2023.

HARGREAVES, A.; SHIRLEY, D. The Global Fourth Way: The Quest for Educational Excellence. Thousand Oaks: Corwin Press, 2012.

HUXLEY, A. Texts and Pretexts an Anthology with Commentaries. London: Harper & Brothers, 1933.

LONGBOTTON, J.; BUTLER, P. Why teach science? Setting rational goals for science education. Science Education, v. 83, n.4, p. 473-492, 1999.

LOTTER, C.; THOMPSON, S.; DICKENSON, T.; SMILEY, W.; BLUE, G.; REA, M. The Impact of a Practice-Teaching Professional Development Model on Teachers’ Inquiry Instruction and Inquiry Efficacy Beliefs. International Journal of Science and Mathematics Education, v. 16, p. 255-273, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s10763-016-9779-x. Acesso em 17.07.2023.

MARCELO, C. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo: Revista de Ciências da Educação, n. 8, p.7-22, 2009.

MORIN, E.; LE MOIGNE, J. A Inteligência da Complexidade. SP: Peiropólis, 1999.

MORINE- DERSHINER, G.; KENT, T. The complex nature and spurces of teachers´ pedagogical knowledge. In: GESS NEWSOME (Ed.). Examiming Pedagical content knowledge the construct and its implications for science education. New York: Kluwer Academic Press, p. 21-50, 2003.

MOTA; D.; MESQUITA, S. Avaliação da aprendizagem no ensino de Biologia: análise das ancoragens das representações sociais de professores. Revista de Ensino de Biologia, v. 16, n.1, p. 163-182, 2023. https://doi.org/10.46667/renbio.v16i1.957.

OSBORNE, J; PIMENTEL; D. Science education in an age of misinformation. Stanford University: Stanford, California, 2023.

PIMENTA, S. G. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. SP: Cortez (3a edição), 2005, p. 17- 52.

POMBO, O. Interdisciplinaridade: ambições e limites. Lisboa: Alêtheia, 2021.

POSTHOLM, M. Teachers´ professional development in schools: a review study. Cogent Education, v. 5, n.1, p. 1-22, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1080/2331186x.2018.1522781. Acesso em 19.07.2023.

QURESHI, A.; DEMIR, K., A Comparative Review of the Literature on Pakisani Science Teachers’ Professional Development. Science Education International, v. 30, n. 3, pp. 223¬235, p.223-235, 2019. Disponível em: https:// DOI: 10.33828/sei.v30.i3.9. Acesso em 18.07. 2023.

RAISSA, F.; ARAÚJO, A. Teacher Professional Development: field of knowledge rise. Creative Education, v. 9, p. 658-674, 2018. Disponível em: http://www.scirp./org/journal/ce. Acesso em 20.072023.

REYNOLDS, M. From fracture to structure: a study examining the characteristics of PCK and PCK development of science teachers in an undergraduate teacher preparation program. Dssertação (Doutoramento em Science Education) - Graduate Faculty of North Carolina State, 2020.

SHULMAN, L. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986.

SOLBES, J.; TORRES, N. Analisis de las competências de pensamento crítico desde el aborde de las cuestiones sociocientíficas. Didactica de las ciências experimentales y sociales, n. 26, p. 246-269, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.7203/dces.26.1928. Acesso em 18.07.2023.

SOUZA, V.; BONIFÁCIO, V.; RODRIGUES, A. Schools visits to science museums: a framework for analysing teachers´ practices. Journal of Science Teacher Education, v.34, n.4, p.329-351, 2023.

UNESCO. Ciência para o século XXI: um novo compromisso. Lisboa: Comissão Nacional da UNESCO, 1999.

UNESCO. REIMAGINAR NOSSOS FUTUROS JUNTOS: Um novo contrato social para a educação. Lisboa: Comissão Europeia, 2022

UNESCO. RELATÓRIO DA COMISSÃO INTERNACIONAL SOBRE OS FUTUROS DA EDUCAÇÃO. Brasília: UNESCO, 2022.

UNLU, Z.; DOKMEB, I.; TUFEKCIC; A. An action-research on teaching science through technology supported inquiry - based learning: a pilot study. Procedia - Social and Behavioral Sciences n. 186, p. 46 – 52, 2015.

VIEIRA, R.; VIEIRA, C. 25 anos de investigação, formação e inovação sobre pensamento crítico na educação. In: HERRERA, A; SALAZAR, A. (Org). Pensamiento critico en Iberoamérica. Teoria e intervención transdisciplinar. México: Editorial Torres, p. 23-44, 2021.

VIEIRA R; VIEIRA, C.; MARTINS, I. Critical thinking: conceptual clarification and its importance in science education. Science Education International, v. 22, n.1, p. 43-54, 2011.

WHITWORTH, B.; CHIU, J. Professional development and teacher change: the missing leadership link. Journal of Science Teacher Education, v. 26, n. 2, p. 121-137, 2015.

ZEICHNER, K. A Formação Reflexiva de Professores: ideias e práticas. Lisboa: Educa, 1993.

Published

22-02-2024

How to Cite

CACHAPUZ, A. Desenvolvimento Profissional dos Professores de Ciências: em defesa de uma visão sistémica. Temas & Matizes, [S. l.], v. 17, n. 31, p. 507–529, 2024. DOI: 10.48075/rtm.v17i29.31538. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/31538. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação de professores e as atividades investigativas na Educação em Ciê