Educação e chatbots: aprendência e movimentos rizomáticos em tempos de Web 4.0
DOI:
https://doi.org/10.48075/rtm.v17i29.31699Keywords:
artificial intelligence, ChatGPT, higher educationAbstract
This article delves into the utilization of chatbots in the processes of learning, seeking to address the following inquiry: building upon previously published research, what pedagogical experiences can be proposed to effectively integrate chatbots into the educational realm, encouraging learners to purposefully harness artificial intelligence in their educational journey? Drawing upon the works of Gilles Deleuze and Félix Guattari, in addition to Hugo Assmann and other prominent theorists, this qualitative, exploratory, and descriptive research aims to contemplate the rhizomatic construction of knowledge in light of the advancements in collective intelligences that encompass the interaction between human beings and artificial intelligence. As an outcome, a proposition is put forth for integrating ChatGPT into the teaching of the academic summary genre to higher education students, a component of the Portuguese Language curriculum. This proposal delineates pathways for educators to seamlessly incorporate AI into the scholastic routine, progressively progressing towards transdisciplinary, cross-cutting interactions in the educational landscape.
References
ADAMOPOULOU, E..; MOUSSIADES, L. Chatbots: History, technology, and applications. Machine Learning with Applications, [S. l.], v. 2, p. 1-18, 2020. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2666827020300062. Acesso em: 19 jul. 2023.
AGHAEI, S.; NEMATBAKHSH, M. A.; FARSANI, H. K. F. Evolution of the World Wide Web: from Web 1.0 to Web 4.0. International Journal of Web & Semantic Technology (IJWesT), [S. l.], v. 3, n. 1, p. 1-10, jan. 2012. Disponível em: https://airccse.org/journal/ijwest/papers/3112ijwest01.pdf. Acesso em: 21 jul. 2023.
ASSMANN, H. Reencantar a educação: rumo à sociedade aprendente. 12. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.
CHATGPT. [São Paulo]: Techtudo, [s. d.]. Disponível em: https://www.techtudo.com.br/tudo-sobre/chatgpt/. Acesso em: 20 jul. 2023.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. 2. vol.1. 2. ed. Tradução de Ana Lúcia de Oliveira, Aurélio Guerra Neto e Celia Pinto Costa. São Paulo: Editora 34, 2011.
DISTRICT, A. Web 4.0 Explained – A Brief! [S. l.]: Agile District, 2022. Disponível em: https://www.linkedin.com/pulse/web-40-explained-brief-agiledistrict#:~:text=we%20need%20it%3F-,Web%204.0%20is%20the%20fourth%20generation%20of%20the%20World%20Wide,%2Dgenerated%20content%2C%20and%20mashups. Acesso em: 21 jul. 2023.
DOMINGOS, P. The Master Algorithm: how the quest for the ultimate learning machine will remake our world. New York: Basic Books, 2015.
DUDENEY, G.; HOCKLY, N.; PEGRUM, M. Digital Literacies. New York: Routledge, 2013.
FERNANDES, F. Seis chatbots alternativos ao ChatGPT que você precisa conhecer. Techtudo, São Paulo, 8 fev. 2023. Internet. Disponível em: https://www.techtudo.com.br/listas/2023/02/seis-chatbots-alternativos-ao-chatgpt-que-voce-precisa-conhecer-edsoftwares.ghtml. Acesso em: 20 jul. 2023.
ISOTANI, S. et al. Web 3.0 - Os Rumos da Web Semântica e da Web 2.0 nos Ambientes Educacionais. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 19., 2008, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: SBC, 2008. Disponível em: http://milanesa.ime.usp.br/rbie/index.php/sbie/article/view/767. Acesso em: 21 jul. 2023.
GUIMARÃES, U. A. et al. As mídias digitais no campo educacional: um olhar pelas aplicações do chatgpt na educação. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar, [S. l.], v. 4, n. 7, p. e473556, 2023. Disponível em: https://recima21.com.br/index.php/recima21/article/view/3556. Acesso em: 26 jul. 2023.
LIMA, J. Como o ChatGPT afeta a educação e o desenvolvimento universitário. The Trends Hub, Porto, n. 3, p. 1-9, 2023. Disponível em: https://parc.ipp.pt/index.php/trendshub/article/view/5020. Acesso em: 26 jul. 2023.
LOPES, A. Brasil é um dos cinco países com maior número de smartphones, mostra ranking. Exame, São Paulo, 11 maio 2023. Tecnologia. Disponível em: https://exame.com/tecnologia/brasil-e-um-dos-cinco-paises-com-maior-numero-de-smartphone-mostra-ranking/. Acesso em: 19 jul. 2023.
SANTOS, R. P.; SANT’ANA, C. de C.; SANT’ANA, I. P. O ChatGPT como recurso de apoio no ensino da Matemática. Revemop, Ouro Preto, v. 5, p. e202303, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/6837. Acesso em: 26 jul. 2023.
SILVESTRE, C.; NERI, Y. Novo Bing: tudo que você precisa saber sobre a integração com ChatGPT. Techtudo, São Paulo, 14 fev. 2023. Tecnologia. Disponível em: https://www.techtudo.com.br/listas/2023/02/novo-bing-tudo-que-voce-precisa-saber-sobre-a-integracao-com-chatgpt-edsoftwares.ghtml. Acesso em: 19 jul. 2023.
TEIXEIRA, J. de F. O pesadelo de Descartes: do mundo mecânico à Inteligência Artificial. Porto Alegre: Editora Fi, 2018.
VILLARINHO, J. O que é Bard? Guia ensina como funciona e como usar a IA do Google. Techtudo, São Paulo, 18 jul. 2023. Inteligência Artificial. Disponível em: https://www.techtudo.com.br/guia/2023/07/o-que-e-bard-guia-ensina-como-funciona-e-como-usar-a-ia-do-google-edsoftwares.ghtml. Acesso em: 20 jul. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.