The relations of the paid non-compulsory internship in early childhood education: employment, work or training?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v18i32.31732

Keywords:

Estágio Não Obrigatório Remunerado; Formação; Trabalho Docente.

Abstract

The paid non-compulsory internship is a formative element of the teaching work process, since it gives the student the opportunity to insert himself in the work environment, relating theory and practice.  This study addresses the meaning of the non-compulsory paid internship for trainees: employment, work or training? The objective is to analyze and understand the conception of work and teaching work based on the activities developed in the non-mandatory internship paid by the interns in the Municipal Centers of Early Childhood Education of Francisco Beltrão - PR.  The research is developed based on the critical-dialectical approach and uses as methodological procedures the bibliographic and field research. Data production was performed based on the information provided via the form by the directors or pedagogical coordinators of the CMEIs and by the Municipal Department of Education and questionnaires directed to the trainees. The results indicate that the internship is seen as a job by the trainees closely linked to an employment concept, valuing the factor of remuneration. However, it reveals contradictions since the paid non-compulsory internship, at the same time as it is formative, because of the set of theoretical-methodological knowledge that the pedagogical experience provides is also a means of intensification, deprofessionalization and exploitation of the teaching work.

 

KEYWORDS: Non-compulsory paid internship; Training; Teaching Work.

 

References

ANTUNES, R. Os sentidos do Trabalho: Ensaio sobre a afirmação e a negação do trabalho. São Paulo, Boitempo, 2005.

AZZI, S. Trabalho docente: autonomia didática e construção do saber pedagógico. In: PIMENTA (orgs). Saberes Pedagógicos e Atividade Docente. 4 ed. São Paulo: Cortez, 2005.

BRASIL, Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDBEN). Lei n. 9.394/96. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm. Acesso em: 23 out. 2022.

BRZEZINSKI, Iria. Pesquisas sobre políticas de formação inicial e continuada de professores da Educação Básica plano de formação de professores (PARFOR): o instituído e o instituinte. Anais da 38.a Reunião Nacional da Anped. São Luís-MA: UFMA, 2017. Disponível em: https://bit.ly/3IanjjA. Acesso em: 8 dez. 2022.

FREITAS, H. C. L. de. O Trabalho como princípio articulador na prática de ensino e estágios. Campinas, São Paulo: Papirus, 1996. (Coleção magistério: Formação e trabalho pedagógico).

GAIA, Ronan da Silva Parreira. Gênero e docência na educação infantil: reflexões acerca das relações entre a prática do cuidado e a atuação masculina em uma profissão culturalmente feminina. Revista Eletrônica “Diálogos Acadêmicos”, v. 9, n. 2, p. 99-109, jul./dez. 2015. Disponível em: http://uniesp.edu.br/sites/_biblioteca/revistas/20170627113248.pdf. Acesso em: 19 set. 2022.

KOSIK, K. Dialética do concreto. Tradução de Célia Neves e Alderico Toríbio. 2º ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1976.

KRAMER, S. (ORG.). Profissionais de Educação Infantil: Gestão e Formação. São Paulo: Ática, 2005.

MARX, K. O Capital crítica da economia política: Livro I o processo de produção do capital. Tradução Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo, 2011.

NOVAES, Maria Eliana. Professora Primária: Mestra ou Tia. 5. ed. São Paulo: Cortez, 1992.

PIMENTA, S. G. LIMA, M. S. L. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis -Volume 3, 2006. Disponível: https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/10542 Acesso em 08/04/2022.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2008. (Coleção docência em formação. Série Saberes Pedagógicos).

PORTELINHA, Â. M. S; SBARDELOTTO, V. S; NEZ, E. de; BORSSOI, B. L. O Estágio Remunerado na Formação Inicial: terceirização do trabalho docente? IN: Silva Sousa [et al.]. O estágio supervisionado: experiências descoloniais. São Luís: EDUFMA, 2019. Disponível em< http://www.gegfopeb.com.br/wp-content/uploads/2020/12/O_ESTAGIO_SUPERVISIONADO.pdf>. Acesso: 20/03/2023.

SANCHES GAMBOA, Silvio. Teoria e prática: uma relação dinâmica e contraditória. Motrivivência, Florianópolis, n. 8, p. 39-46, 1995

SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação v. 12 n. 34 jan./abr. 2007. Disponível https://www.scielo.br/j/rbedu/a/wBnPGNkvstzMTLYkmXdrkWP/?format=pdf. Acesso em 14/03/2023.

VEIGA, I. P. A. A aventura de formar professores. 2 ed. Campinas, SP: Papirus, 2012. (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico).

ZULCOWSKI, T. V.; PORTELINHA, Â. M. S. A formação inicial e a inserção profissional dos egressos do curso de Pedagogia. REDUFOR: Revista & Formação, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (UECE). 2023. Disponível em https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9799/9062 Acesso em 06/05/2023.

Published

10-09-2024

How to Cite

TIBURSKI BIDO, G. F.; SILVEIRA PORTELINHA, Ângela M. The relations of the paid non-compulsory internship in early childhood education: employment, work or training?. Temas & Matizes, [S. l.], v. 18, n. 32, p. 127–144, 2024. DOI: 10.48075/rtm.v18i32.31732. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/31732. Acesso em: 1 jul. 2025.

Issue

Section

Edição de Fluxo Contínuo