Meu corpo, meu espaço: a educação sexual como prevenção da violência contra meninas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v18i33.32993

Keywords:

Violência Sexual; Educação; Corpo,

Abstract

This study aims to reflect on the social construction of violence and power relations, which regulate and favor the increase of sexual violence rates against girls. The research is characterized as a qualitative approach, of basic nature, exploratory objective and bibliographic procedure. The body occupies a social, physical and symbolic space. Sexual violence represents the violation / transgression of these spaces, thus leaving permanent stigmas and feeling of loss of control of our greatest asset, the body. When considering power relations built secularly by hierarchies, it is concluded that sex education can be an important ally in the prevention of sexual violence, when the teaching of this theme transcends the biological dimension, but also addresses the body and its limits, as violence, consent and respect for others, thus favoring self-knowledge self-care and prevention.

References

FÓRUM BRASILEIRO DE SEGURANÇA PÚBLICA. 17º Anuário Brasileiro de Segurança Pública. São Paulo: Fórum Brasileiro de Segurança Pública, 2023. Disponível em: https://forumseguranca.org.br/wp-content/uploads/2023/07/anuario-2023.pdf. Acesso em: 30 set. 2024.

ASSUNTO, R. Paisagem e Estética. In: SERRÃO, A. V. (coord.). Filosofia da paisagem: uma antologia. Lisboa: Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa, 2013.

BRASIL. Decreto-Lei Nº 2.848, de 07 de dezembro de 1940. Código Penal. Diário Oficial da União, Rio de Janeiro, 31 dez. 1940. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-2848-7-dezembro-1940-412868-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 30 set. 2024.

CAMPOS, M. P.; SILVA, J. M.; SILVA, E. A. Emoção corporificada e potência para constituição de espaços de luta para superar a violência sexual sofrida por mulheres. Caderno Prudentino de Geografia, Presidente Prudente, v. 3, n. 41, p. 37-50, 2019. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/cpg/article/view/6401 . Acesso em: 30 set. 2024.

CAMPOS, M. P.; SILVA, J. M. Teu Corpo é Espaço mais teu Possível: construindo a análise do corpo como espaço geográfico. Revista da ANPEGE, Mato Grosso do Sul, v. 16, n. 31, p. 101-114, 2020. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/anpege/article/view/10750.Acesso em: 30 set. 2024.

CARLOS, A. F. A. O lugar no/do mundo. São Paulo: FFLCH, 2007.

COSTA, D. S. F. A. S. Para Além do Silêncio: um estudo sobre abuso sexual infantil e resiliência. Tese (Doutorado em Psicologia Clínica) – Pontifícia Universidade Católica. Rio de Janeiro, p. 149. 2002.

COULANGES, N-D. F. A Cidade Antiga. São Paulo: Montecristo Editora, 2021.

FEDERICI, S. Calibã e a Bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. São Paulo: Elefante, 2017.

FREUD, S. O futuro de uma ilusão, o Mal-Estar na Civilização e outros trabalhos. Rio de Janeiro: Imago, 1996.

HISSA, C. E. V.; NOGUEIRA, M. L. M. Cidade - corpo. Revista UFMG, Belo Horizonte, v. 20, n. 1, p. 54-77, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistadaufmg/article/view/2674. Acesso em: 30 set. 2024.

HOOKS, B. E eu não sou uma mulher?: mulheres negras e o feminismo. Rio de Janeiro: Rosa dos tempos, 2019.

_______. Teoria Feminista: da margem ao centro. São Paulo: Perspectiva, 2019.

JARDIM, D. P.; BRÊTAS, J. R. S. Orientação sexual na escola: a concepção dos professore de Jandira-SP. Rev. Brasileira de Enfermagem, v. 59, n. 2, p. 157-162, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/tdq9jV3qsnmwPmM75Z4ttwP/abstract/?lang=pt.Acesso em: 30 set. 2024.

LE BRETON, D. A Sociologia do Corpo. Vozes: Rio de Janeiro, 2010.

Nasio, J. Édipo: o complexo do qual nenhuma criança escapa. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DE SAÚDE. Relatório Mundial sobre Violência e Saúde. Genebra: OMS, 2002.

PCN. Parâmetros Curriculares Nacionais: Orientação Sexual. MEC, Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.

RAFFESTIN, Claude. O que é o Território? In: Por uma Geografia do Poder. São Paulo: Ática, 1993.

RODRIGUES, A. L. Fronteira e Território: considerações conceituais para a compreensão da dinâmica do espaço geográfico. Produção Acadêmica, Porto Nacional-TO, n. 2, p. 139-157, 2015. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/producaoacademica/article/view/2002. Acesso em: 30 set. 2024.

ROUDINESCO, E.; PLON, M. Dicionário de psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

SOUZA, R. Paisagem e lugar: alicerces de uma outra política. In: Revista Geografar, Curitiba, v. 13, n. 2, p. 380-393, 2018. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/geografar/issue/view/2633. Acesso em: 30 set. 2024.

Published

14-04-2025

How to Cite

VIEIRA , C. Z.; SOUZA , R. J. de; LORO, A. P. Meu corpo, meu espaço: a educação sexual como prevenção da violência contra meninas. Temas & Matizes, [S. l.], v. 18, n. 33, p. 103–119, 2025. DOI: 10.48075/rtm.v18i33.32993. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/32993. Acesso em: 9 may. 2025.