Retalhos de si: o testemunho ético do ser professor

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v18i33.33332

Keywords:

Aesthetic ethics. Eacher training. Professional practice.

Abstract

The present work aims to know and reflect on the ethics of being a teacher from an “ethical aesthetic experience” (HERMANN, 2010) with the members of the Research Group on Emotional Education. The motivation for this research began with the study of the chapter “Ethics and professional practice” by the author Isabel Baptista (2005) Taunting questions related to the exercise of teaching and the meaning of the profession that leads us to problematize our ethical choices throughout training teacher. Thus, through a qualitative approach, bricolage productions were analyzed as an aesthetic representation of the ethics of being a teacher expressed in professional practice, an aesthetic-reflective exercise experienced at group in the light of studies on the ethical-deontological status of the teaching profession developed by Baptista (2005). The production enabled the mobilization of memories, images, colors, feelings, emotions articulated in the construction of this continuous formative path (NÓVOA, 1999) and constitutive of the teaching professional practice expressed in bricolage. We conclude that being in the teaching profession does not exist without the individual and collective commitment to training, understood as a continuous process of professional development in an ethical aesthetic movement (FREIRE, 2011; BAPTISTA, 2005) which mobilizes reflection on ethics with oneself and the other, values, conducts, beliefs, rites and rhythms of the professional trajectory of each one.

 

References

BAPTISTA, I. Dar rosto ao futuro: a educação como compromisso ético. Porto, Portugal: PROFEDIÇÕES, 2005.

FARIAS, J. M. de; OURIQUE, M. L. H. A tinta, o tempo e as credenciais de formação humana para a docência. In: Debates em Educação. Vol.15, nº37, Maceió, 2023. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/15007 . Acesso em: 22 de agosto de 2023.

FERRY, G. Pedagogia de la formación. Buenos Aires: Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico, 2004.

FREIRE, P. Política e educação: ensaios. 7 ed. Editora Cortez, 2003.

_______. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 35. ed. São Paulo, SP: Paz e Terra, 2011.

HERMANN, N. Autocriação e horizonte comum: ensaios sobre a educação ético-estética. Ijuí: Ed. Unijuí, 2010.

_______. Ética e estética: a relação quase esquecida. Porto Alegre, RS: Edipucrs, 2005.

LAVILLE, C.; DIONNE, J. A Construção do Saber - Manual de Metodologia da Pesquisa em Ciências da Educação. Porto Alegre: Artmed Editográfica, 1999.

LESSARD-HÉBERT, M.; GOYETTE, G.; BOUTIN, G. Investigação Qualitativa - Fundamentos e Práticas. 2.ª ed. Lisboa: Edições Piaget, 2005.

MARQUES, M. O. Escrever é preciso: o princípio da pesquisa. 5. ed.rev. Ijuí: Ed. Unijuí, 2006.

NÓVOA, A. O passado e o presente dos professores. In. Nóvoa, A.(org.) Profissão professor. 2. ed. Portugal: Porto Editora, 1999. p. 03-34.

_______. Os professores e a sua formação. 2 ed. Portugal: Dom Quixote, 1995.

Published

14-04-2025

How to Cite

GARCIA, R. C.; IRGANG, S. R. P.; PAIM, M. M. W. Retalhos de si: o testemunho ético do ser professor. Temas & Matizes, [S. l.], v. 18, n. 33, p. 503–516, 2025. DOI: 10.48075/rtm.v18i33.33332. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/33332. Acesso em: 19 apr. 2025.