2030 AGENDA AND THE QUALITY OF EDUCATION: NEW FORM OF GOVERNMENTALITY?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v19i35.34223

Keywords:

Agenda 2030; Quality Education; Governmentality.

Abstract

ABSTRACT: This article, entitled “Agenda 2030 and the quality of education: a new form of governmentality?”, aims to problematize the discourse of the international organizations through the documents of the 2030 Agenda for Education as a form of governmentality, identifying the conception of education present in this international document and the effects of the meaning of quality in education. This work is justified, both in the academic and social spheres, by its relevance, especially considering the scarcity of Foucaultian research in this area, thus contributing to highlight the rationality that underpins the discourse of the 2030 Agenda for Education policy. The analysis is based on the studies of Michel Foucault, who offers concepts and theoretical tools, especially the notion of governmentality, essential to examine the discourse of the 2030 Agenda for Education. The research is characterized as qualitative and documentary, with consultations of official websites, both national and international. The conclusions show that education is profoundly influenced by economic growth, inserted in a context of capital accumulation.

 

 

Author Biography

Márcia Aparecida Amador Mascia, Universidade São Francisco

 

 

References

AKKARI, A. A AGENDA INTERNACIONAL PARA EDUCAÇÃO 2030: CONSENSO “FRÁGIL” OU INSTRUMENTO DE MOBILIZAÇÃO DOS ATORES DA EDUCAÇÃO NO SÉCULO XXI?. Revista Diálogo Educacional, [S. l.], v. 17, n. 53, p. 937–958, 2017. DOI: 10.7213/1981-416X.17.053.AO11. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/8495. Acesso em: 5 jun. 2025.

CASTRO, E. Vocabulário de Foucault: um percurso pelos seus temas, conceitos e autores. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

CASTRO, E. Biopolítica y Gubernamentalidad. Temas & Matizes, [S. l.], v. 6, n. 11, p. p. 8–18, 2009. DOI: 10.48075/rtm.v6i11.2498. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/2498. Acesso em: 29 set. 2024.

DARDOT, P. A nova razão do mundo [recurso eletrônico]: ensaio sobre a sociedade neoliberal. In: Pierre Dardot, Christian Laval (org.); tradução Mariana Echalar - 1. ed. - São Paulo: Boitempo, 2016.

FISCHER, R. M. B. Foucault e a análise do discurso em Educação. Cadernos de Pesquisa, n. 114, p. 197-223, novembro/2001. DOI: 10.1590/S0100-15742001000300009.

FIMYAR, O. Governamentalidade como Ferramenta Conceitual na Pesquisa de Políticas Educacionais. Educação & Realidade, [S. l.], v. 34, n. 2, 2009. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/8308. Acesso em: 5 jun. 2025.

FOUCAULT, M. A Ordem do Discurso. 5ª ed. São Paulo: Edições Loyola, 1999.

FOUCAULT, M. Microfísica do Poder. 11ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2021.

FOUCAULT, M. Segurança, território, população: Curso dado no Collège de France, 1977-1978. 1 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

MACHADO, R. Ciência e Saber: a Trajetória da Arqueologia de Michel Foucault. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1982.

MASCIA, M. A. A. Subject in Education for the 21st century: a discursive analysis of the impacts of PISA in Brazil. In: FAN, Guorui e POPKEWITZ, T. (Ogs). Handbook of Education Policy Studies. Volume 2, School/University, Curriculum, and Assessment. Springer Nature: Singapore, 2020. Disponível em: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-981-13-8343-4_15. Acesso em: 20 set. 2024.

MOREIRA. A. F. B. O Pensamento de Foucault e suas contribuições para a Educação. Educ. Soc., Campinas, vol. 26, n. 90, p. 309-313, Jan./Abr. 2005. DOI: 10.1590/S0101-73302005000100014. Disponível em http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 20 set. 2024.

ONU BR – NAÇÕES UNIDAS NO BRASIL – ONU BR. A Agenda 2030. 2015. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs. Acesso em: 29 set. 2024.

RODRIGUES, L. de P.; SOUZA, V. de F. M. de. Implicações do processo de expansão do neoliberalismo na formação inicial docente: uma análise a partir dos documentos da UNESCO. Revista Brasileira de Educação do Campo, [S. l.], v. 7, p. e10478, 2022. DOI: 10.20873/uft.rbec.e10478. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/campo/article/view/10478. Acesso em: 5 jun. 2025.

SHIROMA, E. O.; EVANGELISTA, O. Estado, capital e educação: reflexões sobre hegemonia e redes de governança. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 4, n. 11, p. 21–38, 2015. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/4359. Acesso em: 5 jun. 2025.

SHIROMA, E. O.; ZANARDINI, I. M. S. Estado e gerenciamento da educação para o desenvolvimento sustentável: recomendações do capital expressas na Agenda 2030. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp1, p. 693–714, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24iesp1.13785. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13785. Acesso em: 2 jun. 2025.

UNESCO. Declaração mundial sobre educação para todos e plano de ação para satisfazer as necessidades básicas de aprendizagem. Jomtien, Tailândia: UNESCO, 1990. Disponível em https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000086291. Acesso em: 29 set. 2024.

UNESCO. Educação para todos: o compromisso de Dakar. Dakar, Senegal: UNESCO, 2000. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232565. Acesso em: 25 set. 2024.

UNESCO. Fórum Mundial de Educação 2015 – maio 19-22, Coreia do Sul. Educação 2030: Declaração de Incheon e Marco de Ação da Educação – Rumo a uma educação de qualidade inclusiva e equitativa e à educação ao longo da vida para todos. Brasília: Unesco, 2016. Disponível em: https://www.mpsp.mp.br/portal/page/portal/cao_civel/aa_ppdeficiencia/aa_ppd_educacaoinclusiva/Declara%C3%A7%C3%A3o%20de%20Incheon%20e%20Marco%20de%20A%C3%A7%C3%A3o%20-%20Educa%C3%A7%C3%A3o%202030.pdf. Acesso em: 01 jun. 2024.

VEIGA-NETO. Foucault & a Educação. 3ª ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.

Published

19-12-2025

How to Cite

DELLOVA, R. S.; MASCIA, M. A. A. 2030 AGENDA AND THE QUALITY OF EDUCATION: NEW FORM OF GOVERNMENTALITY?. Temas & Matizes, [S. l.], v. 19, n. 35, p. 11–29, 2025. DOI: 10.48075/rtm.v19i35.34223. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/34223. Acesso em: 21 dec. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ: AVALIAÇÃO E QUALIDADE DA APRENDIZAGEM NA AMÉRICA LATINA: ANÁLISES CRÍTICAS DAS ORIENTAÇÕES DOS ORGANISMOS INTERNACIONAIS