2030 AGENDA AND THE QUALITY OF EDUCATION: NEW FORM OF GOVERNMENTALITY?
DOI:
https://doi.org/10.48075/rtm.v19i35.34223Keywords:
Agenda 2030; Quality Education; Governmentality.Abstract
ABSTRACT: This article, entitled “Agenda 2030 and the quality of education: a new form of governmentality?”, aims to problematize the discourse of the international organizations through the documents of the 2030 Agenda for Education as a form of governmentality, identifying the conception of education present in this international document and the effects of the meaning of quality in education. This work is justified, both in the academic and social spheres, by its relevance, especially considering the scarcity of Foucaultian research in this area, thus contributing to highlight the rationality that underpins the discourse of the 2030 Agenda for Education policy. The analysis is based on the studies of Michel Foucault, who offers concepts and theoretical tools, especially the notion of governmentality, essential to examine the discourse of the 2030 Agenda for Education. The research is characterized as qualitative and documentary, with consultations of official websites, both national and international. The conclusions show that education is profoundly influenced by economic growth, inserted in a context of capital accumulation.
References
AKKARI, A. A AGENDA INTERNACIONAL PARA EDUCAÇÃO 2030: CONSENSO “FRÁGIL” OU INSTRUMENTO DE MOBILIZAÇÃO DOS ATORES DA EDUCAÇÃO NO SÉCULO XXI?. Revista Diálogo Educacional, [S. l.], v. 17, n. 53, p. 937–958, 2017. DOI: 10.7213/1981-416X.17.053.AO11. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/8495. Acesso em: 5 jun. 2025.
CASTRO, E. Vocabulário de Foucault: um percurso pelos seus temas, conceitos e autores. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
CASTRO, E. Biopolítica y Gubernamentalidad. Temas & Matizes, [S. l.], v. 6, n. 11, p. p. 8–18, 2009. DOI: 10.48075/rtm.v6i11.2498. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/2498. Acesso em: 29 set. 2024.
DARDOT, P. A nova razão do mundo [recurso eletrônico]: ensaio sobre a sociedade neoliberal. In: Pierre Dardot, Christian Laval (org.); tradução Mariana Echalar - 1. ed. - São Paulo: Boitempo, 2016.
FISCHER, R. M. B. Foucault e a análise do discurso em Educação. Cadernos de Pesquisa, n. 114, p. 197-223, novembro/2001. DOI: 10.1590/S0100-15742001000300009.
FIMYAR, O. Governamentalidade como Ferramenta Conceitual na Pesquisa de Políticas Educacionais. Educação & Realidade, [S. l.], v. 34, n. 2, 2009. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/8308. Acesso em: 5 jun. 2025.
FOUCAULT, M. A Ordem do Discurso. 5ª ed. São Paulo: Edições Loyola, 1999.
FOUCAULT, M. Microfísica do Poder. 11ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2021.
FOUCAULT, M. Segurança, território, população: Curso dado no Collège de France, 1977-1978. 1 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
MACHADO, R. Ciência e Saber: a Trajetória da Arqueologia de Michel Foucault. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1982.
MASCIA, M. A. A. Subject in Education for the 21st century: a discursive analysis of the impacts of PISA in Brazil. In: FAN, Guorui e POPKEWITZ, T. (Ogs). Handbook of Education Policy Studies. Volume 2, School/University, Curriculum, and Assessment. Springer Nature: Singapore, 2020. Disponível em: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-981-13-8343-4_15. Acesso em: 20 set. 2024.
MOREIRA. A. F. B. O Pensamento de Foucault e suas contribuições para a Educação. Educ. Soc., Campinas, vol. 26, n. 90, p. 309-313, Jan./Abr. 2005. DOI: 10.1590/S0101-73302005000100014. Disponível em http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 20 set. 2024.
ONU BR – NAÇÕES UNIDAS NO BRASIL – ONU BR. A Agenda 2030. 2015. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs. Acesso em: 29 set. 2024.
RODRIGUES, L. de P.; SOUZA, V. de F. M. de. Implicações do processo de expansão do neoliberalismo na formação inicial docente: uma análise a partir dos documentos da UNESCO. Revista Brasileira de Educação do Campo, [S. l.], v. 7, p. e10478, 2022. DOI: 10.20873/uft.rbec.e10478. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/campo/article/view/10478. Acesso em: 5 jun. 2025.
SHIROMA, E. O.; EVANGELISTA, O. Estado, capital e educação: reflexões sobre hegemonia e redes de governança. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 4, n. 11, p. 21–38, 2015. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/4359. Acesso em: 5 jun. 2025.
SHIROMA, E. O.; ZANARDINI, I. M. S. Estado e gerenciamento da educação para o desenvolvimento sustentável: recomendações do capital expressas na Agenda 2030. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp1, p. 693–714, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24iesp1.13785. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13785. Acesso em: 2 jun. 2025.
UNESCO. Declaração mundial sobre educação para todos e plano de ação para satisfazer as necessidades básicas de aprendizagem. Jomtien, Tailândia: UNESCO, 1990. Disponível em https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000086291. Acesso em: 29 set. 2024.
UNESCO. Educação para todos: o compromisso de Dakar. Dakar, Senegal: UNESCO, 2000. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232565. Acesso em: 25 set. 2024.
UNESCO. Fórum Mundial de Educação 2015 – maio 19-22, Coreia do Sul. Educação 2030: Declaração de Incheon e Marco de Ação da Educação – Rumo a uma educação de qualidade inclusiva e equitativa e à educação ao longo da vida para todos. Brasília: Unesco, 2016. Disponível em: https://www.mpsp.mp.br/portal/page/portal/cao_civel/aa_ppdeficiencia/aa_ppd_educacaoinclusiva/Declara%C3%A7%C3%A3o%20de%20Incheon%20e%20Marco%20de%20A%C3%A7%C3%A3o%20-%20Educa%C3%A7%C3%A3o%202030.pdf. Acesso em: 01 jun. 2024.
VEIGA-NETO. Foucault & a Educação. 3ª ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.