Sustainability in Beauty

Adaptation and Validation of a Measurement Scale for Environmental Awareness in the Brazilian Market

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/comsus.v11i1.32794

Abstract

The aim of this article is to validate, for application among consumers of beauty products and services, the measurement scale of factors influencing the purchase decision for ecologically sustainable products developed by Kumar (2019). For this purpose, a survey was conducted with 516 consumers of beauty services from a major beauty establishment located in the city of Salvador - BA. The chosen method was construct validation, which involves analyzing the internal consistency of the scale (Cronbach's Alpha) and verifying its psychometric properties (Factor Analysis). Three dimensions originally proposed by Kumar (2019) did not show consistency (Purchase Decision, Price and Quality, Advertisements and Third-Party Opinions); the statistical analysis did not demonstrate coherence in the distribution of items across the proposed factors. The insufficient number of items associated with these dimensions is highlighted as a critical issue, deviating from the established standards of a minimum of four. Therefore, this research proposes a remodeling of the scale, establishing only one dimension (Environmental Consciousness), which demonstrated consistent psychometric indices within the reliability parameters proposed by the literature.

Author Biographies

Luan Marca, PUCRS

Possui graduação em Administração pela Universidade de Passo Fundo (2019). Mestrado em Administração pela Universidade de Passo Fundo (PPGAdm) (2021). Atualmente, cursa doutorado em Economia na PUCRS e atua como instrutor de linguagem R de programação (Extensão UPF), aplicando técnicas de extração, tratamento, análise e apresentação de dados econômicos e financeiros (acesso a bases de dados, transformação de dados, estatística descritiva, gráficos, análise multivariada) para a geração de informações e suas aplicações nos processos de tomada de decisão em negócios.

Manuela Trindade, PUCRS

Bacharel em ciência da computação e especialista em sistemas distribuídos pela UNIFACS. Pós graduada em desenvolvimento Sustentável e economia circular pela PUC-RS. Atua há mais de 10 anos no setor de beleza na prestação de serviços e consultoria.

Andre Pereira, Universidade de São Paulo

Bacharel em Ciência Econômicas (Universidade Santa Úrsula/USU - 1990) Rio de Janeiro. Mestre em Economia pela (Universidade Federal do Rio Grande do Sul/UFRGS - 1996). Doutor em Economia (Universidade Federal do Rio Grande do Sul/UFRGS - 2004) com tese na linha de pesquisa de desenvolvimento econômico. Professor titular no Programa de Mestrado em Administração (PPGAdm) e na Faculdade de Ciências Econômicas, Administrativas e Contábeis (FEAC) da Universidade de Passo Fundo (UPF). Pesquisador no Centro de Pesquisa e Extensão da CEPEAC/FEAC. O foco das pesquisas são os estudos com ênfase em economia regional, desenvolvimento econômico, métodos quantitativos, estudos organizacionais nas empresas.

Published

12-09-2024

How to Cite

MARCA, L.; TRINDADE, M.; PEREIRA, A. Sustainability in Beauty : Adaptation and Validation of a Measurement Scale for Environmental Awareness in the Brazilian Market. Revista Competitividade e Sustentabilidade, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 01–20, 2024. DOI: 10.48075/comsus.v11i1.32794. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/comsus/article/view/32794. Acesso em: 14 apr. 2025.