Class Councils as a complementary evaluation instance and participation in school
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v9i0.10077Keywords:
Conselho de classe, gestão democrática, avaliação da aprendizagemAbstract
With a bibliographic nature, the main purpose of this research is to bring up all dissertations and thesis available on the Thesis CAPES Database (Brazilian Governmental Coordination to Improve Graduated Personnel) that had the Class Councils as a subject of study, from 2000 to 2011, to identify how such matter is being discussed in academic researches on the Elementary Education. The analysis of the researches showed that the Class Councils are considered in some cases as an instance of students evaluation, and in other cases as an opportunity of participation in school matters. Generally, the researches that consider Class Councils as an opportunity of participation value the formation of political people and the democracy exercise. As a practice of shared responsibility, the Class Council can strengthen democratic school management and promote the relationship improvement, respect and welfare of the school community. Furthermore, it can develop critical sense on the students, a parental autonomy, as well as an opportunity to review teachers’ pedagogic practices. Specially the Participative Class Councils still face many challenges, such as the uneven culture of participants and the political power concentrated in the hands of principals and teachers, matters that must be transformed.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.