SIGNIFICANCES AND SENSES IN TEACHING ACTIONS OF FUNDAMENTAL EDUCATION TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v10i20.10079Keywords:
Ações de Ensino, Ensino Fundamental, Significações e SentidosAbstract
This paper describes the research conducted in a Santa Catarina public school involving teachers from the first years of Fundamental education in order to understand the significances and senses expressed in their teaching actions. The set of methodological procedures included: exploratory questionnaire applied to the teachers, classroom observations and interviews of deepening, in order to achieve the research's goals. The data were analyzed through the Cultural-historical conception and the historical-critical pedagogy. The study demonstrated that, in the teachers' teaching actions, the scientific knowledge - which assumes the central role at school's teaching according to cultural-historical approach – does not always assume that rating. There are splits and contradictions between the teachers' purposes of teaching and the prediction of what they want to achieve socially with teaching. In teaching actions involving reading and writing, it was observed that the sociocultural context of knowledge remained in the background, standing out the technical aspect of language, the encoding and decoding of graphic signs. In Mathematics, it was noted, regarding to teachers, a greater appreciation of the operative mechanisms of the contents than the conceptual learning.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.