Mathematical Modelling: an opportunity to the exercise of the reflexivity of Mathematics teacher
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v9i0.10651Keywords:
Modelagem Matemática, Formação Continuada de Professor, Professor Reflexivo.Abstract
The present article shows a discussion around the data achieved in a survey implemented in a group of Mathematics teachers of elementary and secondary school. The aim of this investigation was to point out the Mathematical Modelling potentialities addressed to the exercise of the teacher reflexivity. To the explanations of this research, we based on the orientations of the curriculum directives as to an education that promotes the formation of professionals capable of making decisions and the formation of analytical citizens. Thus, we understood that the Mathematical Modelling, by its peculiar characteristics, promotes the development of pedagogical practices that support a greater interaction between student and teacher, allowing a reflective practice to the teacher. This study was developed in three steps which contemplated: the observation of the involved teachers' lessons in their regular schedule, the development of the teachers continuing formation course with emphasis on Mathematical Modelling, and the observation of these teachers when they were developing Modelling activities along with their students. The Data were analyzed according to a characterization of reflective teacher built by means of Dewey (1933, 1979), Schön (1992, 2000), Zeichner (1993) e Alarcão (2010) texts.From the results achieved we highlighted that the Mathematical Modelling activity actions raise situations that encourage teachers to reflect on their own practices.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.