THE TEACHER AND ITS SPEECH: WHERE IS THE SENSE?
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v9i0.10654Keywords:
Análise do Discurso. Enunciados. Efeitos de Sentido.Abstract
ABSTRACT: In the classroom space, in the interlocution process there is the production and the circulation of the speech effects. In the paper, we want to analyze some moments in which the speech presents by means of irony, repetition and comments, some speech effects. The discussion presented in this paper revolves around of some speeches that were produced by four teachers in a teaching institution from some classes that were recorded in class. The statements were transcript and analyzed by speech analyzes way of study with the objective of seeing what are the effects, be better, the speech effects in that situation. When designing the production conditions in which the statements were done, it is possible to have that the teacher reproduces a way of thinking that is socially built because of repetitions and regularizations that came historical and discursively. It is believable that to understand the teacher speech and question it is the same as question the effect, and it is possible to see that there are many meanings and that is a function of the analyst to go into the linguistic universe to understand how the meanings are build and passed. Regarding to classroom where it is possible to see the different speeches, there is a space where the didactic speech misses the ideologies that determine behaviors and ways of thinking. The announcements are seen, in this paper, as practices that rule the recovery and circulation of speech, which is not arising from the teacher.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.