THE CONCEPTIONS OF DIDACTICS OF UNDERGRADUATES IN PEDAGOGY BASED ON THE CONCEPTION OF SEMI TRAINING IN ADORNO
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v10i20.10664Keywords:
Didática, semiformação, formação docenteAbstract
This paper focuses on the conceptions of Didactics of undergraduates in Pedagogy based on the conception of semi training in Adorno. The study was conducted into the discipline Teaching Training in the Academic Master Course of the Post Graduation Stricto Sensu Program in Universidade Estadual do Ceará – UECE. This research was guided by qualitative assumptions of exploratory prospective, using as procedures for data collection the analysis of documents and the narrative present in Memories Diaries written by undergraduates registered in the discipline of General Teaching in the course of Pedagogy at UECE. The data analysis revealed some didactic concepts which point out to some signs of the limits, inconsistencies and incompleteness training of teachers and the paths drawn by universities, public policies and government agencies in promoting training courses for teachers. This also reveals perspectives of dissociation between the theoretical and practical dimensions, between scientific and curricular knowledge, and pedagogical and experiential knowledge, designed from the daily exercise in classroom, in other words, only by practice. Amid conflict contexts, they also provide conceptions that lead to certain proposals for discussion, reflection, critique, change and reconstruction of the field of knowledge of Didactics. Thus, prospects for a Didactics that fosters unrest and changes into the teaching and learning process, into training and teaching work, into the reconfiguration of teaching identity itself, into the way they face themselves, their profession, and into the world in order to humanize and emancipate the human being.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.