Academic Identity construction between trajectories and choices
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v9i0.10669Abstract
Considering the building of the academic identity as a social process, constantly changing, this article departs from the voices of professors from a Portuguese Faculty of Psychology and Educational Sciences, in order to comprehend the (re)construction of their identities in different contexts of their lives. The study is interested in knowing more about life experiences that are previous to the teaching exercise regarding the familiar context, schooling, initial training and other professional experiences. Among different goals, the work seeks to identify how these past experiences may influence the professional exercise and contribute to the subject identity development as a professor. In methodological terms, the investigation developed a focus group with five professors and carried out interviews of biographical type with other four professors from a Faculty of Psychology and Educational Sciences from Portugal. Data was submitted to content analysis and results were addressed to advance into the interpretation of academic identity. From these results, we privilege in this article the importance and influences of experiences from the familiar context, schooling trajectory, initial training and others referring to times previous to the professional exercise (or their lack) to the construction of academic identity.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.