AFRICA, SIGN FOR FREEDOM: MARCUS GARVEY, THE CARNIVAL OF BAHIA, AND THE “BRADO AFRICANO” IN MOZAMBIQUE
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v10i20.12591Keywords:
Diáspora. Marcus Garvey. Carnaval. Reafricanização. Moçambique.Abstract
A critical approach to the notion of diaspora, should take into account the different and complex interconnections and passages that constitute a horizon to the subject positions, informed by history transits, migration and reconnections. Less than admitting a source, defined as the starting point, it is important to recognize the arise of the identities, or perspectives, conditioned by socio-political requirements. I explore here these connections from: 1) the consideration of a process found in the Historical Archive in Mozambique in Maputo, which tells us about the arrest of two Mozambicans arrested upon returning from South Africa in 1922, bringing in copies of the garveysta newspaper "The Negro World"; 2) the discursive articulation around the Mozambican nationalism, and the very idea of "African nation" as it appears in the pages of the newspaper "O Brado Africano"; 3) the revision of symbolic disputes raised in the carnival of Salvador de Bahia in Brazil around the meaning of African and African-ness for the descendants of slaves throughout the twentieth century.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.