NEW NARRATIVES, EDUCATIONAL COMMUNICATION AND RACE RELATIONS: A POSSIBLE FIELD FOR THE EXERCISE OF OTHERNESS
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v10i20.12611Keywords:
Técnica e tecnologia. Alteridade. Discursos. Tecnnomediações. Pluralidade.Abstract
This article aims to present some reflections concerning the role of Educational Communication (disciplinary field that is installed on the territory of contemporary mediation techniques) in the exercise of otherness. Part of a basic premise: a world densely populated by technological artifacts, in which significant portion of our experiences is gestated by / in digital and electronic spaces, links socially constructed images we project of ourselves and others, are arising, largely, so-called infotainment systems. According to French researcher Dominique Wolton, communication, identity and culture are the explosive triangle of the century, which leads us to enter these three dimensions at the epicenter of the debate around the otherness, the cornerstone of our global policy days. The reissue of xenophobic and racist practices around the world gives us the testimony that we need to think in pictures built on the Other as educational practices that weave social ties, produced and pelleted by symbolic and imaginary schemes that define and rank the human. We can pull the threads that connect these reflections with proposals to seal the connection between media discourse - the current discourse par excellence - with a reflexive action you think education beyond their instructive dimension, eurocentered, based on monoculture of knowledge, and one propugne plural pedagogy that embraces human diversity in line with the codes of prodigiously technologized society, set in a responsible communications ecosystem form the social fabric of the experience. This effort ultimately focus on the discussions alluding to racism and other forms of discrimination and invites to debate topics involving the implementation of Law 10.639/ 03 in Brazil.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.