CARTOGRAPHIES E "SUBJECTIVITIES" CHILDREN WITH DISABILITIES PRACTICAL USE ECOPEDAGOGIC AND INCLUSIVE
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v13i27.13207Keywords:
Práticas Ecopedagógicas. Inclusão Escolar. CartografiasAbstract
ABSTRACT: This article aims to map the "children's subjectivities" about using ecopedagogic and inclusive practices, from the needs of children with intellectual disabilities, visual, auditory, physical and multiple (BRAZIL, 1995) and the relationship with the actor-network (LATOUR, 2000 and 2001) belonging to them (teachers, principals and parents). Three educational institutions were chosen for the research, one particular, municipal and other non-governmental, located in Vitória da Conquista in Bahia. The research theoretical and methodological was based on the mapping of subjectivities and Controversies (PASSOS, KASTRUP, ESCÓSSIA, 2010; DELEUZE and GUATTARI, 1987 and 1995). It was used as research technique workshop drawings with children with disabilities and the focus group with the actors-network. The results show the use of cartography of subjectivity and controversy adapted to the detection of facilitating or limiting devices of school inclusion of children with disabilities, as subsidized cartographic simultaneous interventions in feasible improvements regarding the ecopedagogic and inclusive practices.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.