Means of communication and school in contemporaneity: conflicts and possible dialogues
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v11i23.13677Keywords:
Sujeito e Cultura, Educação, Meios de ComunicaçãoAbstract
The present paper constitutes an essayistic study about the relation established between the means of communication and school. Starting from the wider debate that involves the relation between subject and culture, trying to consider the disjunctions and the possibilities of dialogue among the cultural systems represented by school and by the means of communication. It will be taken as theoretic-methodologic guidance the notion of subject developed by Edgar Morin and his analogy referring to the immunologic system, which presents the distinction between the self and the non-self, between the subject and the other, based on cellular beings. This way we bring up what is considered an immunology made through school relating to the forms of knowledge and non-rationalist thinking, represented by the mass means of communication culture. We still call on an interpretation of the film Dead Poets Society, which presents a metaphor of the conflict between society and culture in the school environment. Starting from the interpretation of the film we try to put into question the way how rationality and affectivity can establish, at the same time, relations of conflict or dialogue with each other. We believe this way the means of communication can operate together with school as agents of formation and socialization of the contemporary subject.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.