INTERDISCIPLINARITY AND TEACHERS’ EDUCATION IN PHYSICS, MATHEMATICS, PORTUGUESE AND ENGLISH: IMPLICATIONS OF NEGOTIATIONS
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v13i28.14101
Supporting Agencies
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
Keywords:
Interdisciplinaridade, Formação de professores, NegociaçõesAbstract
In this work, it is presented an action-research process developed by a coordinator, teachers’ education students and teachers of Basic Education in the areas of Physics, Mathematics, Portuguese and English in the ambit of the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarship (PIBID) Interdisciplinary, in Curitiba, Paraná, Brazil, in the period from Mars to December in 2015. This process involved moments of planning, acting, observing and reflection in the development of an interdisciplinary educational proposal involving the referred areas. The formative conception of this work includes fundamentals of the following theories: Dialogic Action, by Paulo Freire, Communicative Action, by Jürgen Habermas, and Meaningful Learning, by David Ausubel and colleagues. It is highlighted a conception of teachers’ education related to negotiations involving aspects of domains: explicative; objective; social; subjective. The participants were involved in the analysis and construction of knowledge, rules and attitudes, with the expansion of conceptual and linguistic aspects. The data presented and analyzed in this work were constituted by: written records in field diary; audio and video records; e-mails; questionnaires; other documents made by the participants. Data analysis involved assumptions and characteristics of Content Analysis and the Study of Argumentative Texts and Discourses. It can be highlighted some formative possibilities related to the expansion of communicative spaces involving participants of different areas and the establishment of relations among several perspectives.Downloads
Published
01-10-2018
How to Cite
SUTIL, N. INTERDISCIPLINARITY AND TEACHERS’ EDUCATION IN PHYSICS, MATHEMATICS, PORTUGUESE AND ENGLISH: IMPLICATIONS OF NEGOTIATIONS. Educere et Educare, [S. l.], v. 13, n. 28, p. DOI: 10.17648/educare.v13i28.14101, 2018. DOI: 10.17648/educare.v13i28.14101. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/14101. Acesso em: 18 apr. 2025.
Issue
Section
Artigos e Ensaios
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.