A REVIEW OF LANGUAGE IN THE CURRICULAR REFERENCE FOR EARLY CHILDHOOD EDUCATION UNDER THE PERSPECTIVE OF HISTORICAL AND CULTURAL THEORY
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v13i28.14134Keywords:
Políticas neoliberais. Políticas educacionais. Infância e Linguagem.Abstract
This paper discusses the Curricular Reference for Early Childhood Education in the context of educational policies of the 1990s in Brazil. The purpose is to analyze the language of proposed content as didactic work for children 4-6 years. The appropriation of Vygotsky's theory by neoliberal policies and their incorporation to the current educational proposals have been the subject of many reflections, as in the 1990s education and childhood became the focus of attention of governments and of the public policies. In order to clarify the contradictions that are in the process of material production of the human life, from that period, we hereby present the historical categories of Marx that underlie the materialist conception of history and Vygotsky, who used the same methodology to create the cultural-historical theory of the human psyche. We based the language on that theory and analyzed the conception of language proposed in Reference. The analysis showed that there is some use of part of Vygotsky's ideas; however, his theory is dropped from consideration. He is, therefore, seen as a constructivist author. The appropriation of part of his ideas features a redefinition of contents and an ideological use of his theory. The review also pointed to the didactic proposal with the spoken and written language, in the Reference, which is an approach with the contents worked in higher grades of elementary school.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.