THEORATICAL INTERFACE BETWEEM PROTAGONISM AND ENTERPRISING EDUCATION: POSSIBLE APPROXIMATIONS
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v13i27.14613
Supporting Agencies
Keywords:
Protagonismo Juvenil. Empreendedorismo. Prática pedagógicaAbstract
An enterprising education with an emerging approach, that is, that would satisfy the presumptions of student protagonism is fundamental in the pursuit of differentiated, high quality education. The purpose of this study is to establish theoretical approximations between protagonism and enterprising education. The research approach employed was qualitative, of the bibliographic type. The reflections are theoretically founded on Rinaldi (2002), Mallaguzzi (1999), Dolabela (2008) and Lopes (2010), among others. The issues are interlinked mainly due to the fact that they are aimed at preparing more active, autonomous individuals in society, which is believed to imply directly on school pedagogical practices. Also identified as meeting points is the fact that both develop pedagogical practices that value student interests and their active participation in constructing their own knowledge; the fact that they result in an active, critical and enterprising posture in students as citizens within the context they are inserted; and for demanding mediating, questioning, problematizing and encouraging teachers. Based on the ideas developed in this paper, it was possible to observe that, when the school and teachers open spaces for participation and protagonism since childhood, entrepreneurship may emerge in the relations that are established in the social medium.Downloads
Published
29-08-2018
How to Cite
NEUMANN MARTINS, S.; SILVA DA SILVA, J.; DIESEL, A.; COSTA SCHNEIDER, M. THEORATICAL INTERFACE BETWEEM PROTAGONISM AND ENTERPRISING EDUCATION: POSSIBLE APPROXIMATIONS. Educere et Educare, [S. l.], v. 13, n. 27, p. DOI: 10.17648/educare.v13i27.14613, 2018. DOI: 10.17648/educare.v13i27.14613. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/14613. Acesso em: 22 jul. 2024.
Issue
Section
Artigos e Ensaios
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.