WHY DO ADOLESCENTS LIE IN THE SUN WHEN THEY KNOW IT IS RISKY? CONTEXTUALIZING THE ‘ATTITUDE-BEHAVIOR’ GAP AND THE ‘OPTIMISTIC BIAS’ AS VERBAL BEHAVIOR
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v12i25.16351Abstract
This research used a discursive or behavioral analysis of adolescent females talking about tanning and sun exposure to contextualize two ‘cognitive processes’ (attitude-behavior inconsistencies and the ‘optimistic bias’) in terms of strategic social conversations. Thirty adolescent females demonstrated knowledge of both the risks of sun exposure and appropriate sun protective behavior, even though they were not acting appropriately. Their conversations showed some similar verbal strategies to those of Coupland, Holmes and Coupland (1998) but there were fewer justifications or excuses given for the inconsistencies between attitude and behavior. It was suggested that this was not due to ‘cognitive biases’ but due to the social context of not being prompted by the interviews as in the previous study, and from having friends present who might challenge or laugh at any attempt to justify their attitude-behavior gap. The ‘optimistic bias’ and other parts of their discourse were shown to be due to strategically switching between using either specific cases (usually themselves) or general cases (what is good for ‘society’). The implications and advantages of re-contextualizing ‘cognitive processes’ as observable verbal behaviors are discussed. On a practical level, this research helps us understand why adolescents and others agree or know that there are health risks and yet carry out those risky behaviors.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.