STUDENTS OF PUBLIC UNIVERSITIES OF THE STATE OF SAO PAULO: NEW CAMPUSES, OLD INEQUALITIES?
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v5i10.5090Keywords:
Educação superior, Democratização do acesso, Ensino superior paulista, EACH e UFABC.Abstract
The paper examines the profile of the students of the new universities and schools in the State of São Paulo by the Brazilian federal and São Paulo State governments. These are: the Federal University of ABC and the School of Arts Sciences and Humanities at the University of São Paulo, located in the eastern region of the São Paulo City, and the outlying city of Santo Andre. In particular, it was examined whether being on the periphery of the city, the profile of the students admitted in such institutions maintain or modify the indicators referring to inequality of income, type of high school (public or private), and the self-declared race/color/ethnicity, in the Brazilian higher education as a whole. Also, students have to undergo the requirement of admission examination (vestibular). We establish also comparisons with data from the socio-economic questionnaire of the National Assessment of Students Performance (ENADE) and other available data referring to Brazil. We conclude that, in those institutions, there was no significant inclusion of people traditionally excluded of higher education. So, it is worthwhile to consider that the new institutions, in 2007, favored the expansion of access, but not its democratization.Downloads
Published
22-06-2011
How to Cite
BARREYRO, G. B.; AURELIANO, A. F. STUDENTS OF PUBLIC UNIVERSITIES OF THE STATE OF SAO PAULO: NEW CAMPUSES, OLD INEQUALITIES?. Educere et Educare, [S. l.], v. 5, n. 10, 2011. DOI: 10.17648/educare.v5i10.5090. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/5090. Acesso em: 17 jul. 2024.
Issue
Section
Núcleo Temático: Educação Básica e Superior: Políticas de Gestão e Financiamento
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.