PROCEDURES FOR BECOMING A TEACHER: A STUDY OF IDENTITY AND TEACHER TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v7i13.6318Keywords:
identidade profissional – formação docente – experiências formativas - etnografia.Abstract
In this text, it becomes as problematic the conceptions and experiences in teacher training related to professional identity that is forged between two formation instances, the school and the university. Expected to approach the issues that emerged from the eleven teachers' testimonies, thinking about the teaching proceeding at schools, accomplished to Master Education research (Borges, 2011) that had as an object of study to investigate the knowledge's circularity between the school and the university for teacher training. We used Marcelo Garcia (1998, 2009, 2010), Andrew (2008, 2010) and Charlot's (2005, 2008) theoretical studies, among others. We emphasize, as analytical issues, falling in love for the profession, the family role and the possibility of social ascension for teaching practice. In conclusion of this study we highlight the contradiction in the teachers training in which teachers' identity is for a professional development process, involving concepts and experiences of training programs that dispute meaning and power in the process of becoming a teacher.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.