SOCIAL IDENTITIES OF RACE AND ENGLISH TEACHER EDUCATION DEVELOPMENT
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v10i20.12612Keywords:
Identidades sociais de raça. Oficina de formação continuada. Prática pedagógica.Abstract
This paper is a part of a larger piece of research, which is ongoing. That research is being accomplished with the participation and collaboration of two English language teachers at a public school in the state of Paraná. This specific paper aims to reflect about some perceptions of these English Language teachers about social identities of race, during their teacher education development. The question that will be answered in this research is: what are the perceptions of these two English language teachers about the social identities of race, expressed during a workshop regarding teacher education development? The theoretical framework focuses on the social identities of race (GOMES, 2005; SILVA, 2003; FERREIRA, 2004; SANTOS, 2005; FERREIRA, 2012); official documents (Lei Federal 10639/2003; Diretrizes Curriculares para a Educação das Relaçoes Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana, 2005; OCEM- LE, 2006); textbooks (SILVA, 2008; TARINI, 2009; CAMARGO & FERREIRA, 2014; JORGE, 2014); and also some contributions from critical discourse analysis (Van Dijk, 2012). The research methodology used in this paper was qualitative research, based on applied linguistics (MOITA LOPES, 2006). The results showed that teacher education development assists teachers with theoretical reflections, as well as enabling the intersection of these reflections with pedagogical practice.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.