Writings in countryside schools

Authors

Keywords:

Writings, Countryside Education, Learning, Literacies

Abstract

This text presents reflections on Countryside Education schools in relation to the writing process, emphasizing reading, literacy, and the acquisition of language skills, particularly in Portuguese. It highlights the potentialities and dilemmas faced in the writing process and its improvement. The research is qualitative, comprising a systematic narrative bibliographic study, with sources derived from articles obtained on the Cafe/Capes platform up to the year 2023. The findings demonstrate the importance of Field Education for teaching writing in Portuguese, linked to students' contexts, although there is still much progress to be made; multi-grade classrooms urgently require attention regarding the training of teachers so this specificity becomes a potential strength; interdisciplinarity has proven to be an effective communicator between writing and the community; there is a need to overcome the concept of school writing to acknowledge the readings and literacies of peasanty communities.

Author Biography

Isaura Isabel Conte , Universidade Federal de Rondônia

PhD in Education from the Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Master in Education in the Sciences from the Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUI). Professor at the Universidade Federal de Rondônia (Unir).

References

ARAÚJO, Gustavo Cunha; AMORIM, Gilmar Ferreira. Histórias em quadrinhos com jovens e adultos camponeses: análise de uma experiência em Maranhão, Brasil. Imagens da Educação, v. 10, n.1, p. 46-63, jan./abr., 2020. DOI:

https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v10i1.525

ARROYO, Miguel Gonzales. A educação básica e o movimento social do campo. in: ARROYO, Miguel Gonzales; MOLINA, Mônica Castagna (Orgs.). Por uma educação do campo. Rio de Janeiro: Vozes, 2004. p. 65-85.

ARROYO, Miguel Gonzales; CALDART, Roseli Salete; MOLINA, Mônica Castagna. Apresentação. In: ARROYO, Miguel Gonzales; MOLINA, Mônica Castagna (Orgs.). Por uma educação do campo. Rio de Janeiro: Vozes, 2004. p. 7-17.

ALMEIDA, Benedita de; garrido, Elisa GARRIDO. As trilhas da escrita mediando aprendizagens na formação continuada de alfabetizadores de escolas do campo. Educação – Unisinos. São Leopoldo/RS, vol. 15, n. 1, p. 61-69, 2011.

BARROS, Oscar Ferreira; HAGE, Salomão Mufarrej; CORREA, Sérgio Roberto; MORAES, Edel. Retratos de realidades de escolas do campo: multissérie, precarização, diversidade e perspectivas. In: ANTUNES-ROCHA, Isabel; HAGE, Salomão Mufarrej (orgs.). Escola de direito. Reinventando a escola multisseriada. Belo Horizonte: Autêntica, 2010, p. 25-33.

BORGES, Heloisa da Silva; SILVA, Helena Borges da. Educação do campo e a organização do trabalho pedagógico. In: GHEDIN, Evandro (org.) Educação do campo. Epistemologia e práticas. São Paulo: Cortez, 2012. p. 207-235.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. 9. ed. São Paulo: Braziliense, 1981.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CEB/01/2002, de 03 de abril de 2002. Instituiu as Diretrizes Operacionais para Educação Básica nas Escolas do Campo. Brasília: MEC, 2002.

CAGLIARI, Luiz Carlos. Alfabetização & linguística. São Paulo: Scipione, 1997.

CALDART, Roseli Salete. Educação do campo. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio (orgs.) Dicionário da educação do campo. São Paulo: Expressão Popular e Rio de Janeiro, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Nabuco, 2012. p. 257-265.

CALDART, Roseli Salete. A escola do campo em movimento. In: ARROYO, Miguel Gonzales; MOLINA, Mônica Castagna (Orgs.). Por uma educação do campo. Rio de Janeiro: Vozes, 2004, p. 87-131.

CAMPOS, CAETANO; LAUS-GOMES. Revisão sistemática de literatura em educação: características, estrutura e possibilidades às pesquisas qualitativas. Revista Linguagem, Educação e Sociedade - LES, v.27, n.54, 2023, DOI: https://doi.org/10.26694/rles.v27i54.2702. Acesso em 12 fev. 2024.

CARVALHO, Elizabete Aparecida de; ANTUNES-ROCHA, Maria Isabel. Práticas de letramento em uma escola do campo: uma análise da disciplina de língua portuguesa. Contexto & Educação. Ijuí/RS, vol 38, n. 120, p. 1-16, 2023.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas da pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2011.

GNERRE, Maurizio. Linguagem, escrita e poder. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

HEHR, Roseli Gonoring; FOERSTE, Erineu. Produção escrita na escola do campo: experiências, desafios e possibilidades. Keri-Kerê pesquisa em ensino. vol 4, n. 2, p. 363-386, 2020.

JACOB, Marina de Souza. Variedade padrão e escrita na escola do campo: construir novos caminhos para a participação cidadã crítica do aluno e do professor. Caletroscopio. Ouro Preto/MG, vol 4., n. 6, jan-jun., p. 107-113, 2016.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.

LUZ, Neusivânia Souza; OLIVEIRA, Edevamilton de Lima; LEÃO, Marcelo Franco. Tempo de colher, tempo de plantar: Alfabeletrar na e pela vivência no campo. Research, Society and Development. s/l, vol. 10, n. 7, p. 1-12, 2021.

MARTINS, Aleida Ana Silva; REIS, Edmerson dos Santos. Multiletramentos em contextos multisseriais: uma abordagem sobre educação do campo no semiárido baiano. Revista Kiri-Kerê. Vitória/ES, vol 4, n. 2, p. 18-39, 2020.

MARTINS, Maria Helena. O que é leitura. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1997.

MINAYO, Maria Cecília. O desafio da pesquisa social. In: DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu; MINAYO, Maria Cecília (org.). Pesquisa social, teoria, método e criatividade. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2011.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. MEC cria programa de formação para ensino multisseriado. 12 de julho de 2024. Ministério da Educação. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/assuntos/noticias/2024/julho/mec-cria-programa-deformacao-para-ensino-multisseriado. Acesso em 17 mar. 2025.

MOLINA, Mônica Molina; SÁ, Lais Mourão. Escola do campo. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio (orgs.). Dicionário da educação do campo. São Paulo: Expressão Popular e Rio de Janeiro, Escola Politécnica de saúde Joaquim Nabuco. p. 324- 331.

NEVES, Maria Helena de Moura. Linguística, uso linguístico e gramática escolar. In: FÁVERO, Leonor Lopes; BASTOS, Neusa Barbosa; MARQUESI, Sueli Cristina (orgs.). Língua portuguesa. Pesquisa e ensino. São Paulo: Educ/Fapesp, 2007. p. 129-140.

NOGUEIRA, Gabriela Medeiros; BUENO, Letícia Aguiar. Letramento e oralidade em uma turma de pré-escola de educação infantil do campo. 2018. Revista Educere Et Educare, Paraná, vol. 13, n. 28, maio/ago., p. 1-24, 2018.

PADILHA, Joice Amaral; PISKE, Eliane Lima; DOLCI, Luciana Netto. Inserção na escola do campo e os entrelaçamentos com a educação ambiental: o que é variação linguística para essa comunidade escolar? Revista Ambiente e Educação. Rio Grande/RS, vol. 23., n. 2, p. 275-289, 2018.

PEREIRA, Débora Gabrielli Rosa da Silva; SANTOS, Sanadaia Gama dos. Letramento e alfabetização em turma multisseriada no agreste de Alagoas. Revista Interseção. Palmeira dos Índios/Alagoas, vol. 3, n. 1, p. 16-28, 2022.

QUARESMA, Lúcia Cristina Azevedo; BRAGA, Walter da Silva. Alfabetização de crianças ribeirinhas. Linha Mestra. Pará, n. 36. p. 828-832, 2018.

RIBEIRO, Nilza Brito; SOUZA, Ana Caroline Silva. Práticas e representações com trabalho de escrita em uma escola do campo. Signótica. Goiânia, vol. 27, n. 2, p. 537-564, jul./dez.,2015.

TARDELLI, Marlete Carboni. O ensino da língua materna: Inteirações em sala de aula. São Paulo: Cortez, 2002.

SANTOS, Fábio Josué dos; MOURA, Terciana Vidal. Políticas educacionais, modernização pedagógica e racionalização do trabalho docente: problematizando as representações negativas sobre as classes multisseriadas. In: ANTUNESROCHA, Isabel; HAGE, Salomão Mufarrej (orgs.). Escola de direito. Reinventando a escola multisseriada. Belo Horizonte: Autêntica, 2010, p.35-47.

SILVA, Márcia Batista da; FRANCO, Maria Joselma do Nascimento; SILVA, Amós Santo. Alfabetização e letramento na educação do campo: Jogos didáticos e atividades contextualizadas com os saberes campesinos. Tópicos Educacionais. Recife/PE, vol. 25, n. 2, p. 1-15, jul./dez.,2019.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

Published

11-12-2025

How to Cite

CONTE , I. I. Writings in countryside schools. Espaço Plural, [S. l.], v. 21, n. 43, p. 227–254, 2025. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/espacoplural/article/view/35210. Acesso em: 20 dec. 2025.