TALKING ABOUT YOURSELF

TEACHER SELF-NARRATIVE AND DIVERSITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v18i33.33322

Keywords:

training trajectories, self-centered methodology, diversities

Abstract

ABSTRACT: This article entitled “Talking about yourself: teaching self-narrative and diversity” arises from a concern of the researchers, each in their institution, with the training of teachers, in three modalities directly related to socio-cultural diversities, whose emergencies are recent in our legislation and consequently in higher education institutions: Rural Education, Indigenous School Education and Quilombola Education. The article reports the trajectory of teachers linked to these modalities, based on the self-narratives of the protagonists of these educational experiences. The article describes the effort to systematize the academic and professional training of these indigenous, quilombola and peasant educators, seeking elements that articulate individual memory and collective memory. The systematization proposals resulted in a collection of three works that deal with Quilombola, Peasant and Indigenous teachers that, in addition to recording their trajectories, allowing the exercise of remembrance/resignification, can also be used as a historical source enabling the publicization of these processes and experiences for future studies.

References

REFERÊNCIAS:

BRASIL. Constituição Federal de 1988. Brasília, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/ConstituicaoCompilado.htm. Acesso em: 02 maio 2024.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizers e bases da educação nacional. Brasília, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 02 maio 2024.

BRASIL. Decreto nº 5.051, de 19 de abril de 2004. Promulga a Convenção nº 169 da organização Internacional do Trabalho – OIT sobre povos indígenas e tribais. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5051.htm. Acesso em: 02 maio 2024.

BRASIL. Decreto nº 7.352, de 04 de novembro de 2010. Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária – PRONERA. Brasília, 2010. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7352.htm. Acesso em: 02 maio 2024.

CALDART, R. S. Sobre Educação do Campo. In: SANTOS, M. A. Por uma Educação do Campo: campo, políticas Públicas e Educação. Brasília, Incra; MDA, 2008.

CALDART, R. S. Sobre a especificidade da Educação do Campo e os desafios do momento atual.In: Biblioteca da Educação do Campo. Disponível em: https://seminarionacionallecampo2015.wordpress.com. Acesso: 20 dez. 2023.

CARVALHO, F. E. B. de A.; MOURAD, L. A. de F. A. P.; DIAS, M. H. T. (Orgs.) Educação do campo e educação quilombola: algumas reflexões. Iguatu, CE: Quipá Editora, 2021. Disponível em: https://quipaeditora.com.br/educacao-quilombola. Acesso em: 02 maio 2024.

CNE. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Resolução CNE/CEB nº 01, de 03 de abril de 2002. Institui Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Brasília, 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13800-rceb001-02-pdf&category_slug=agosto-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 02 maio 2024.

CNE. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Resolução CNE/CEB Nº 1, de 17 de junho de 2004. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília, 2004a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/res012004.pdf. Acesso em: 02 maio 2024.

CNE. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Resolução CNE/CEB Nº 4, de 13 de julho de 2010. Define Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Brasília, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=5916-rceb004-10&category_slug=julho-2010-pdf&Itemid=30192 Acesso em: 02 maio 2024.

CNE. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Resolução CNE/CEB nº 05, de 22 de junho de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Indígena na Educação Básica. Brasília, 2012a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11074-rceb005-12-pdf&category_slug=junho-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 02 maio 2024.

CNE. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Resolução CNE/CEB nº 08, de 20 de novembro de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Quilombola na Educação Básica. Brasília, 2012b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11963-rceb008-12-pdf&category_slug=novembro-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 02 maio 2024.

CNE. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Parecer CNE/CEB nº 36, de 04 de dezembro de 2001. Diretrizes Operacionais para Educação Básica das Escolas do Campo. Brasília, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/EducCampo01.pdf. Acesso em: 02 maio 2024.

CNE. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Parecer CNE/CP nº 03/2004. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília, 2004b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/cnecp_003.pdf. Acesso em: 02 maio 2024.

CNE. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Parecer CNE/CEB nº 16/2012. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Quilombola. Brasília, 2012c. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11091-pceb016-12&category_slug=junho-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso: 02 maio 2024.

FERNANDES, B. M. Questão Agrária, Pesquisa e MST. Coleção Questões da Nossa Época, v. 92São Paulo: Cortez, 2001.

FERNANDES, B. M.; MOLINA, M. C. O Campo da Educação do Campo. In: MOLINA, M. C.; JESUS. S. M. S. A. (Orgs.) Por Uma Educação do Campo: constribuições para a construção de um projeto de Educação do Campo. 2 ed. UNB, Brasília, 2005.

FRIGOTTO, G. Educação omnilateral. In: Caldart, R. PEREIRA, I. B.; ALENTEJANO, P. FRIGOTTO, G. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.

MARACCI, M. T. Povos Indígenas. In: CALDART, R.; PEREIRA, I. B.; ALENTEJANO, P.; FRIGOTTO, G. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.

MOLINA, M. C. Desafios teóricos e práticos na execução das políticas públicas da Educação do Campo. In: MUNARIM, A. [et al] (Orgs.). Educação do Campo: reflexões e perspetivas. Florianópolis: Insular, 2010.

MOLINA, M. C.; PEREIRA, M.F. R. Atuação de egressos(as) das licenciaturas em Educação do Campo: refllexões sobre a práxis. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, vol. 30, n. 61, jan. 2021, p.138-159. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2020.v30.n61.p138-159. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0104-70432021000100138&lng=pt&nrm=iso. Acesso: 02 maio 2024.

MOURAD, L. A. de F. A. P. [et al.] (Orgs.) Modalidades de ensino territorializadas: textos legais e outros apontamentos. In: Iguatu, CE: Quipá Editora, 2024. Disponível em: https://quipaeditora.com.br/modalidades-territorializadas. Acesso: 02 maio 2024.

MOURAD. L. A. de F. A. P.; DIAS, M. H. T.; COSTA, B. R. da (Orgs.). Mo dupé fún gbogbo: fragmentos e ressignificações de memórias negras. Iguatu, CE: Quipá Editora, 2022. Disponível em: https://quipaeditora.com.br/fragmentos-ressignificacoes. Acesso: 02 maio 2024.

MOURAD. L.; SOUZA, H.; ONÇAY, S. (Orgs.). Meu olhar bonito: histórias de vida de professores/as indígenas. Iguatu, CE: Quipá Editora, 2022. Disponível em: https://quipaeditora.com.br/professores-indigenas. Acesso: 02 maio 2024.

MUNARIN, A. Educação do campo no cenário das políticas públicas na primeira década do século 21. Em Aberto, Brasília, v. 24, n. 85, p. 51-63, abr. 2011. Disponível em: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/ Acesso em: 10 mar. 2024.

NUNES, G. H. L. Educação quilombola. In: Orientações e ações para a educação das relações étnico-raciais. Brasília: SECAD, 2006, p. 139-161.

ONU. Organização das Nações Unidas. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Paris, 10 de dezembro de 1948. Disponível em: https://www.ohchr.org/en/human-rights/universal-declaration/translations/portuguese?LangID=por. Acesso em: 02 maio 2024.

ONU. Organização das Nações Unidas. Declaração das Nações Unidas sobre os Direitos dos Povos Indígenas. 13 de sentembro de 2007. Disponível em: https://www.un.org/esa/socdev/unpfii/documents/DRIPS_pt.pdf. Acesso em: 02 maio 2024.

SILVA, T. T. da. Educação e currículo: história, cultura e poder. 5. ed. Porto Alegre: Vozes, 2008.

Published

14-04-2025

How to Cite

SOLANGE TODERO; MOURAD, L. A. de F. A. P. TALKING ABOUT YOURSELF: TEACHER SELF-NARRATIVE AND DIVERSITY. Temas & Matizes, [S. l.], v. 18, n. 33, p. 326–341, 2025. DOI: 10.48075/rtm.v18i33.33322. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/33322. Acesso em: 20 apr. 2025.

Issue

Section

Educação para a inclusão relacionada às pessoas do campo, aos povos indígenas e às questões étnico-raciais