Standardization of Education in Latin America

International organisations, neoliberal policies and the impact of external and large-scale evaluations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v19i35.34895

Keywords:

International Organizations, Latin America, Educational Assessments

Abstract

This article examines how international organizations, namely the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO), the World Bank, and the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD), have influenced large-scale external evaluation policies aimed at transforming the workforce in Latin American countries. The analysis focuses on documents produced by these international organizations between 1990 and 2019. The results reveal a significant shift in the discourse on education and workforce preparation. Initially, the focus was on expanding access to primary education to support economic growth. However, over the years, the emphasis has shifted towards developing a flexible and adaptable workforce capable of meeting the demands of a knowledge-based economy.

References

ARGUDÍN, Y. Educación Basada em Competencias: nociones y antecedentes. Jalisco, México: Editorial Trillas, 2005.

BANCO MUNDIAL. Relatório sobre o Desenvolvimento Mundial: o trabalhador e o processo de integração mundial. Washington, EUA: World Bank, 1995.

BANCO MUNDIAL. Prioridades y estratégias para la educação: examen del Banco Mundial. Washington, EUA: World Bank, 1996a.

BANCO MUNDIAL. Aprender para hacer realidad la promesa de la educación: panorama general. Washington, EUA: Grupo Banco Mundial, 1999.

BANCO MUNDIAL. Aprendizaje permanente en la economía global del conocimiento: desafíos para los países en desarollo. México, D.F.: Alfaomega, 2003.

BARRETO, E. S. S. A avaliação na educação básica: entre dois modelos. Educação e Sociedade, Campinas, v. 22, n. 75, p. 48-66, ago. 2001.

CASASSUS, J. A reforma educacional na América Latina no contexto da globalização. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 114, p. 7-28, nov. 2001.

CASTEL, R. As metamorfoses da questão social: uma crônica do salário. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 1998.

ECONOMIC DEVELOPMENT INSTITUTE OF THE WORLD BANK. National Assessments: testing the sistem. Washington, EUA: World Bank, 1996b.

FEINSTEIN, O. Prólogo. In: YARAHUÁN, G. P.; TRUJILLO, G. M. Panorama de los sistemas nacionales de monitoreo y evaluación em América Latina. Cidade do México: Centro de Investigación y Docencia Económicas-Centro CLEAR para América Latina, 2015.

GREK, S. Governing by numbers: the PISA ‘effect’ in Europe. Journal of Education Policy, v. 24, n. 1, p. 23-37, 2009.

KEELEY, B. Capital Humano: cómo influye en su vida lo que usted sabe. Cidade do México: Ediciones Castillo, S.A. de C.V / OCDE, 2007.

MÉSZÁROS, I. Para Além do Capital: rumo a uma teoria da transição. São Paulo: Boitempo, 2007.

MUNDY, K. El multilateralismo educativo y el (des)orden mundial. In: BONAL, X.; TARABINI-CASTELLANI, A.; VERGER, A. (Orgs.). Globalización y Educación. Buenos Aires: Miño y Dávila, 2007. p. 117-161.

OBSERVATORIO DE INNOVACIÓN EDUCATIVA. Educación Basada en Competencias. Monterrey, México: Tecnológico de Monterrey, 2015.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Organograma do Sistema ONU. Washington: ONU, 2024. Disponível em: https://nacoesunidas.org/organismos/organograma/. Acesso em: 10 out. 2024.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). Declaración Mundial sobre educación para todos. Paris, França: UNESCO, 1990.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). Balance de los 20 años del Proyecto Principal de Educación en América Latina y el Caribe. Santiago, Chile: Orealc, 2001.

RAMOS, M. N. A Pedagogia das Competências: autonomia ou adaptação? São Paulo: Cortez, 2006.

RUIZ, G. R. El papel de los Organismos Internacionales en las reformas educativas de América Latina. Journal of Supranational Policies of Education, Madrid, Espanha, n. 4, p. 02-16, 2016. Disponível em: http://revistas.unam.mx/index.php/jope/article/view/58362. Acesso em: 10 out. 2024.

STRAUSS, A.; CORBIN, J. Pesquisa qualitativa: técnicas e procedimentos para o desenvolvimento de teoria fundamentada. Porto Alegre, Rio Grande do Sul: Artmed, 2008.

Published

19-12-2025

How to Cite

SANTOS, F. A. dos; ESTEVES, T. de J.; MARQUES, H. J. Standardization of Education in Latin America: International organisations, neoliberal policies and the impact of external and large-scale evaluations. Temas & Matizes, [S. l.], v. 19, n. 35, p. 171–194, 2025. DOI: 10.48075/rtm.v19i35.34895. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/34895. Acesso em: 21 dec. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ: AVALIAÇÃO E QUALIDADE DA APRENDIZAGEM NA AMÉRICA LATINA: ANÁLISES CRÍTICAS DAS ORIENTAÇÕES DOS ORGANISMOS INTERNACIONAIS