A Educação Ambiental e a avalição diagnóstica

Os resultados em Ciências da Natureza na 3ª edição da Prova Paraná 2023

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/ijerrs.v7i1.34181

Abstract

This article analyzes the effectiveness of the work with Environmental Education in schools through the Prova Paraná, a diagnostic assessment applied in public schools in the referred state. The theoretical foundation of this research was based on the analysis of students’ performance in Environmental Education topics in the Natural Sciences questions of the third edition of the test in 2023. The questions that were analyzed are from the subjects of Science and Biology. In Science, the overall rate of questions answered correctly was 53%, while in Biology it was 40%. The results show that students correctly answered more questions related to diseases transmitted by water, air and soil, while greater difficulties were encountered in questions about pollution and ecological relations. The research concludes that, to improve learning, it is necessary to focus more on the topics of pollution, ecological relations and environmental impacts, as these present greater challenges for students. These results are fundamental to guide pedagogical actions that promote a more effective integration of the Environmental Education into the school curriculum, aiming to form critical citizens who are aware of their socio-environmental responsibilities.

Author Biographies

Anelissa Carinne dos Santos Silva, Seed - PR

Graduação em Ciências Biológicas - Licenciatura Plena - UTP (2007); Esp. em Educação Ambiental - IBPEX (2009); Esp. em Metodologia do Ensino de História e Geografia - Facinter (2012); Esp. em Política e Sociedade - Faculdade São Luís (2018). Mestrado em Educação em Ciências e Matemática - UFPR (2020). - Técnica pedagógica (coord de Avaliação - SEED/PR): elaboração de itens de avaliação diagnóstica; Atuou na coord. de Currículo: material de apoio na plataforma "RCO+Aulas", dentre outras demandas; - Participação no Comitê de Educação Ambiental da Secretaria de Educação do Paraná (Resolução n.8.997/2023 - GS/SEED); - Participação (bolsista) em projeto de pesquisa: formação docente em museus, CNPQ/UFPR. - Atendeu visitantes do Parque da Ciência Newton Freire Maia, museu de Divulgação Científica da Secretaria de Educação do Paraná. Lecionou em colégios públicos da região, em disciplinas como Ciências e Biologia, Educação Ambiental e Física. 

Maria Cristina Dias Bittencourt, Secretaria de Educação do Paraná

Coordenadora de Educação Ambiental, Secretaria de Estado da Educação do Paraná.

Published

30-05-2025

How to Cite

SILVA, A. C. dos S.; DIAS BITTENCOURT, M. C. A Educação Ambiental e a avalição diagnóstica: Os resultados em Ciências da Natureza na 3ª edição da Prova Paraná 2023. International Journal of Environmental Resilience Research and Science, [S. l.], v. 7, n. 1, 2025. DOI: 10.48075/ijerrs.v7i1.34181. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/ijerrs/article/view/34181. Acesso em: 7 jun. 2025.