This is an outdated version published on 29-02-2024. Read the most recent version.

Sustainable Urban Mobility and Climate Emergency: the Eletrification of the Public Transport Sector

Techno-energy strategies in the transport sector

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/ijerrs.v5i2.32411

Abstract

Abstract: The climate crisis has been driving research and enhancing concerns about sustainable practices. Governments, public and private sectors, and organized society have been increasingly concerned about how the world is applying and consuming its products, as well as the interrelationships of these with the environment. This article presents a literature review applied to three international cases of sustainable mobility with low-carbon technologies, especially electrification, seeking models that have the potential to provide insights for the Brazilian context. Far from exhausting the subject, it presents a snapshot, with a generalist view, based on case studies of urban mobility, showing that there are different and converging paths to be operationalized. The Chilean case plays a prominent role, indicating a viable public policy since it is an experience in an advanced stage, in a country with many similarities regarding challenges with Brazil.

Key Words: urban mobility; sustainable cities; energy transition; low carbon technology; transport sector;

Author Biographies

Evelyn Tânia Carniatto Silva, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Doutoranda no Programa de Engenharia de Energia - Mestrado e Doutorado, Centro de Ciências Exatas, Campus Cascavel. E-Mail: carniattoarquitetura@gmail.com

Barbara Simone Saatkamp, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Rural Sustentável – Mestrado e Doutorado, Centro de Ciências Agrárias, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE, Campus de Marechal Cândido Rondon. E-mail: barbara.saatkamp@unioeste.br.

Delanney Vidal Di Maio Neto, Universidade Federal da Paraíba, UFPB, Brasil

Mestre em Gestão Pública e Cooperação Internacional. Universidade Federal da Paraíba, UFPB, Brasil. 

Irene Carniatto , Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Pós-doutora em Educação com foco em Internacionalização e Redes Internacionais de Pesquisa, pela Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT (concluído em 2021). É Bolsista de Produtividade para Desenvolvimento Tecnológico e Extensão Inovadora (DT), do CNPq (Ministério da Educação do Brasil). Doutora em Ciências Florestais, Conservação e Planejamento Integrado de Bacias e Recursos Hídricos pela UFPR (2007). Coordenadora da Resilience Climate International Research Network RIPERC (2019-atual). Editora-chefe do International Journal of Environmental Resilience Research and Science - IJERRS. É representante da Unioeste como membro do Fórum Brasileiro de Mudanças Climáticas (FBMC) (2017-atual). É pesquisadora e professora de Pós-Graduação de Mestrado e Doutorado em Desenvolvimento Rural Sustentável e do Curso de Ciências Biológicas da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, desde 1993, no Campus Cascavel -Paraná. E-mail: irenecarniatto@gmail.com.

Reginaldo Ferreira Santos , Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE

Professor doutor do Programa de Engenharia de Energia - Mestrado e Doutorado, Centro de Ciências Exatas, Campus Cascavel. 

Published

29-02-2024

Versions

How to Cite

CARNIATTO SILVA, E. T.; SAATKAMP, B. S.; DI MAIO NETO, D. V.; CARNIATTO , I.; SANTOS , R. F. Sustainable Urban Mobility and Climate Emergency: the Eletrification of the Public Transport Sector: Techno-energy strategies in the transport sector. International Journal of Environmental Resilience Research and Science, [S. l.], v. 5, n. 2, 2024. DOI: 10.48075/ijerrs.v5i2.32411. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/ijerrs/article/view/32411. Acesso em: 17 may. 2024.