SOCIO-ENVIRONMENTAL SUSTAINABILITY
A DISCUSSION ABOUT ECOSOCIALISM
DOI:
https://doi.org/10.48075/ijerrs.v5i2.32333Abstract
Abstract: This study investigates the relationship between ecosocialism and environmental education as a possible response to the contemporary global crisis, characterized by issues such as pollution, resource scarcity, and biodiversity loss. In this context, ecosocialism emerges as an integrative perspective that seeks to both mitigate environmental impacts and address underlying inequalities contributing to environmental degradation. The research uses a qualitative bibliographic review approach to explore the evolution of ecosocialism from its roots in Marx and Engels to the Ecosocialist Manifesto of Belém in 2008, highlighting its application in the Brazilian scenario through the legacy of Chico Mendes. It analyzes environmental education under the conservationist, pragmatic, and critical macro-trends. The study highlights the convergence between Transformative Environmental Education and ecosocialism and emphasizes the need for structural changes in society to achieve sustainability. Opportunities for building ecological awareness are identified, with an emphasis on the importance of politically oriented environmental education. Despite the scarcity of specific articles on environmental education focusing on ecosocialism, related works point to the need for a combined approach of Transformative Environmental Education and ecosocialism for more effective awareness and action against contemporary environmental challenges, with an emphasis on teacher training and the formulation of a critical environmental agenda.
Keywords: ecological awareness, ecosocialism, social transformation, environmental education.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 International Journal of Environmental Resilience Research and Science

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.