Environmental Education and Dialogues of Cultures: Challenges Facing the Impacts of the Covid-19 Pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/ijerrs.v5i3.32286

Abstract

The Human Development Report revealed that Brazil's position in relation to the Human Development Index (HDI) ranked 87th. It is believed that the country suffered even more from social, economic and health inequalities, due to the impact of the Covid-19 pandemic. There is a need for environmental awareness and education to preserve the environment and improve the population's living conditions. Furthermore, it highlights the importance of addressing social and economic inequalities through interventions and training programs, aligned with the Sustainable Development Goals (SDGs). It is suggested that public policies to protect the most vulnerable populations from an economic and social point of view are government priorities.

Keywords: inequalities, sustainable practices, environmental education, environment and living conditions.

Author Biographies

Regina Aparecida Messias Guilherme, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Docente

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (1988), graduação em Letras Habilitação Língua Portuguesa e Literaturas pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (1995), Especialização em Educação (1989), Especialização em Psicologia da Educação (1991) e Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (2002). Atualmente é Professora efetiva Assistente da Universidade Estadual de Ponta Grossa junto aos cursos de Pedagogia, Letras, Bacharelado em Ciências Econômicas e Bacharelado em Administração. Tem experiência na área de Educação com ênfase em Currículos Específicos para Níveis e Tipos de Educação, atuando principalmente nas seguintes áreas: Fundamentos da Educação, Educação Diversidade e Cidadania, Cidadania e Sociedade, Semiótica, Sociologia Crítica e Pós-modernidade. É membro da Comissão Setorial Permanente: Comissão de Resíduos e membro do colegiado de Física, representando o Departamento de Educação da UEPG.

Emmanuel Pereira de Carvalho, UFRRJ

Master by the Postgraduate Program in Practices in Sustainable Development - PPGPDS of the Federal Rural University of Rio de Janeiro - UFRRJ. Architect and urbanist. Specialist in new technologies, such as 3D and drone mapping. He has experience in the elaboration and execution of urban and architectural projects; approval by the competent authorities; in the area of Environmental Education and Environmental Management, with an emphasis on sustainable urban planning. Acts as a consultant on sustainable practices. Areas of interest: Public policies for architecture and urbanism; environmental education and environmental management; intersectoral public policies and education.

Published

26-12-2023

How to Cite

MESSIAS GUILHERME, R. A.; PEREIRA DE CARVALHO, E. Environmental Education and Dialogues of Cultures: Challenges Facing the Impacts of the Covid-19 Pandemic. International Journal of Environmental Resilience Research and Science, [S. l.], v. 5, n. 3, p. 1–5, 2023. DOI: 10.48075/ijerrs.v5i3.32286. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/ijerrs/article/view/32286. Acesso em: 3 jul. 2024.